Bursdagsfeiring i barnehagen

HIPP HIPP HURRA Litt om hva vi gjør her i barnehagen når barnet har bursdag,

Å feire bursdag i barnehagen er gøy. Vi henger opp et balkongflagg på veggen utenfor avdelingen. Når barnet kommer inn på avdelingen vil han finne en spesiell hilsen til seg selv, og alle vil få vite hvem som har bursdag idag. Og selvfølgelig er det stas å bli et år eldre....

Bursdagsbarnet står i sentrum hele dagen og bursdagskronen var de nok med på å designe noen dager i forveien. De er midtpunktet i samlingen der det tennes riktig antall lys, synges bursdagssanger, blåses ballonger eller skytes opp raketter, skrives bursdagskort (hvor de andre barna får gi en positiv hilsen til barnet) og så er det spennende om de klarer å blåse ut lysa etterpå også da.

De minste har en litt enklere feiring, litt i forhold til hva de skjønner av dagen. Noen liker ikke å sitte på bursdagsstolen alene, mens andre stråler og vet å sole seg i glansen, det er stor forskjell på de små.

Det er lenge siden kake/is/søtsaker ble historie hos oss. I perioder kunne det bli fest hver dag og med en barnehage med over hundre barn sier det seg selv at det kan bli i det meste laget. Vi regner med at de koser seg hjemme med familie og venner med kake, is og det de aller helst vil ha på sin spesielle dag.