Drømmemaskin

I høst har vi jobbet med realfagsløyper i barnehagen. I samarbeid med Camilla Blikstad Halstvedt fra Naturfagsenteret arbeidet vi med temaet: «Hva er teknologi og hvordan kan vi jobbe med dette i barnehagen?». Hver avdeling valgte sitt eget prosjekt, men her skal dere få et lite innblikk i hva Perrongen gjorde.

Sammen med barna lærte vi oss å utvide og definere hva teknologi er. At vi omgir oss med dette til enhver tid, og at det på ingen måte er begrenset til elektriske «dingser». Har du tenkt på at det at å bruke en ostehøvel er teknologi? For det er det faktisk! Med teknologi som utgangspunkt skulle vi starte opp et nytt prosjekt. Vi, på Perrongen, ville lage oss en Drømmemaskin, en maskin som kan gjøre hva som helst! Revene (4-åringene) fikk hovedansvaret for å finne ut hva slags maskin dette skulle bli.

I samling lagde vi tankekart over hva vi kunne tenke oss å lage. Det manglet ikke på fantasifulle idéer fra barnas side. Nå var det bare å velge hvilken idé som skulle settes til livs. Etter en demokratisk, men dog særdeles tung utvelgelsesprosess, bestemte vi oss for å lage en pannekakemaskin. Revene satte raskt i gang med planleggingen av maskinen. Revene tegnet prototyper. De la planer for utforming, materialvalg og farger. Med litt hjelp fra de ansatte fant vi frem til det vi trengte. Nå var det bare å sette i gang å lage de forskjellige delene. Barna har klippet, limet, malt og bygd sammen en robot som kunne lage panneker. Ikke minst var det viktig med detaljene … så klart måtte pannekakemaskinen ha både parykk og solbriller.

Med litt magi og fantasi kan det meste skje her i barnehagen. Pannekakemaskinen hadde flyttet ut i snekkerboden og plutselig en ettermiddag vi var ute kunne vi lukte noe godt … det må være pannekaker! Døra til snekkerboden gikk opp og der sto Pannekakemaskinen med en pannekake på nesa og et helt fat med pannekaker til oss! Pannekakemaskinen hadde blitt levende helt på ekte, på liksom!